Boekje open over stress management

Versterk je veerkracht
 
Leer opnieuw de balans te vinden tussen moeten en willen: minder agenda en meer keuze of meer vrije tijd! 
Op deze pagina inspirerende artikelen, tips en trucs over stress, burn-out, balans en veerkracht en natuurlijk wat Well-Well voor je kan doen. In de komende tijd zal deze pagina steeds meer worden verrijkt met interessante informatie.
Voor het aanpakken van stress en burn-out heeft Well-Well een speciaal programma ontwikkeld op basis van natuurlijk stressmanagement. Kijk hieronder voor de mogelijkheden. Afhankelijk van je klachten en wensen kunnen we hier een keuze uit maken. Mixen kan ook!
 
 
 


Mogelijkheden
Voeding en acupunctuur (regenereren)
Ademhalings- en ontspanningstechnieken (reinigen)
Inzicht krijgen in energie/houding/gedrag (reflecteren)
Massage en acupunctuur (rust nemen)

  Symptomen
Welke klachten zijn stressgerelateerd? Klik hier:

Wil je meer weten over stress en burn-out? 
Lees hier over inzichten, achtergronden en persoonlijke verhalen over stress, burn-out, work life balance, veerkracht etc.

-----------------------

Mijn blogs over stress en ontspanning

Tissuedoos

'Geef mij een vinger energie...

Ademhalingsoefeningen: dom blondje was zo dom nog niet

De vicieuze cirkel van stress

De wijsheid van je onderbuik

Erg, he?!

Even niks doen.....

Hartcoherentie in een minuut

Stress op z'n Chinees

------------------------------

Inspirerende boeken

Er zijn weinig persoonlijke ervaringen in boekvorm. Hieronder 2 toppers:




Artikelen

http://www.orthokennis.nl/nieuws/weerbaar-tegen-stress

Als je een beetje kennis hebt van het menselijke lichaam, dan is dit een razend interessant artikel.

https://www.erasmusmc.nl/…/hormoonspiraaltje.verhoogt.stre…/

Stress heeft soms een lichamelijke oorzaak hebben. Het hormoonspiraaltje kan een hogere cortisolresponse veroorzaken. Het Erasmus MC bracht dit onlangs naar buiten. Onrust en hartkloppingen kunnen dus door het spiraaltje komen of de klachten verergeren. 

Opgebrand, stress, burnout, artikel NRC - Career & Live

Verschillende kanten van stress worden belicht. Over hulpbronnen, de rol van de werkgever, controle over je werk en een persoonlijk relaas van een vrouw die een burn-out had.

burn-out | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Overzicht van artikelen over burn-out. 

 

-------------------------------

TED talks

Misschien ben je nog niet bekend met het fenomeen TED talks? Dit is een wereldwijd podium van sprekers over allerlei onderwerpen, w.o. dus ook stressgerelateerde onderwerpen. Tips, trucs en stof tot nadenken komen allemaal aan bod.


http://www.ted.com/talks/kelly_mcgonigal_how_to_make_stress_your_friend?referrer=playlist-talks_for_when_you_feel_totall&utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare

Kelly Mcgonical is een ster in het vertalen van academisch onderzoek naar praktische tips voor gezondheid en geluk. In deze TED talk legt zij uit dat je stresssignalen beter niet als vijand maar als vriend kunt zien. Hierdoor word je minder onrustig en zelfverzekerder. Ook licht ze de rol van oxytocine toe bij stress. Oxycotine staat bekend als het knuffelhormoon, maar het helpt ook je hartcellen regenereren wanneer je veel stress hebt.  Hoe meer hulp je zelf zoekt bij anderen en zelf ook anderen helpt, hoe meer oxytocine je aanmaakt. "Seek support", zegt ze!

--------------------------------


http://www.ted.com/talks/nigel_marsh_how_to_make_work_life_balance_work?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare

Nigel Marsh ondervond zelf dat kleine veranderingen of gebeurtenissen tot grote inzichten kunnen leiden.

----------------------------------


http://www.ted.com/talks/shawn_achor_the_happy_secret_to_better_work?language=nl&utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare

Is het 'verstandig' om je geluk te laten afhangen van succes? Shawn Anchor draait het liever om. Probeer geluk uit andere dingen te halen en besteed 2 minuten per dag aan het opschrijven van wat je gelukkig heeft gemaakt die dag. Je traint hiermee je brein in anders denken en wanneer je je gelukkig voelt, maak je meer dopamine aan. Dopamine versterkt je geluksgevoel en activeert je leergebieden. Hierdoor kan je beter leren en je beter aanpassen. Op die manier kan je ook succes boeken, maar komt het meer uit jezelf.

----------------------------------


https://youtu.be/qzR62JJCMBQ

Iedereen maakt minder mooie dingen mee. Dat is niet te voorkomen, het gaat er hierbij om hoe je er mee omgaat. Mediteren wordt vaak genoemd als oplossing. Je hoeft dit niet alleen altijd op een matje en met gekruiste benen te doen. Het gaat erom gedachten niet gelijk te veroordelen. Laat ze komen en gaan, hoe lastig dat in het begin ook is. Andy Puddicombe, oprichter van Headspace, vergelijkt het veroordelen van gedachten met het jongleren met balletjes. Hoe meer je je krampachtig concentreert op de balletjes hoe minder goed het gaat. 

---------------------------------


https://www.ted.com/talks/arianna_huffington_how_to_succeed_get_more_sleep?language=nl&utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare

Arianne Huffington ziet een goede nachtrust als een sleutel tot succes. Hoe meer je slaapt, hoe productiever, inspirerender en gelukkiger je zult zijn. 'Shut your engines' - slaap jezelf naar de top.